Muurlan sarjakuvaa!
26.06.2015 - 19:57 / hannapirita.
One morning. (H-P on a computer looking bored.) ”I’ll just check my email first and then start working…
Email.com, from muurla comics school, Hi! Would you like to review our book in your blog? We’ll send it to you!
”I’m pretty sure it’s kind of mediocre book, but I want to support beginning comic artists, so yes!”
Couple of weeks later after coming home from Chicago. (H-P looking really tired. In the corner of the panel there’s a book on the table.) ”Horrible jetlag. I haven’t slept for 20 hours.”
(H-P holding a book and looking happy.) ”Oh wow! The Muurla book is here!”
(H-P sits down with the book in hands.) ”Well I’ll just read it right away.”
A moment later: (Back of H-P’s head reading a book.) ”It wasn’t mediocre, it was GOOD!”
(Picture of a book with another page having more realistic drawing and another page having a stick figure.) ”The book in total surprised me! Normally comic school books don’t have such a consistent quality in stories and drawings.”
(H-P drawn in many different styles from anime to realism.) ”The drawing quality was consistent through the book. There were many different styles, but it seemed that everyone knew their own style really well.”(H-P looking at the book looking thoughtfull.) ”The quality of the stories varied a bit more.”
(H-P looking like she is confused.) ”Sometimes I didn’t understand anything that happened. Personally I think good drawings unfortunaltely don’t save a comic if I can’t understand what’s going on.”
(H-P looking at a comic character who’s wearing an outdoors jacket and a beanie and is standing in a forest.) H-P: ”Best story was by Emilia Karvanen. It was called ”Luola” (cave).” ”It had good drawings too! it was clear and funny!” The character: ”I don’t want to pick berries I want to do LARP!”
(H-P together in a panle with a dark looking character.) H-P: ”From the drawing styles, I liked Kajo Vuolasvirta’s comic ”Luota”(trust) the most.” ”It also had a clear plot.” The character: ”It’s difficult to draw me with a thin pen.”
(H-P together in a panel with two other characters, a cat character weraring a detective style jacket and a girl with eyeglasses.) H-P: Two other stories I want to point out as positive experiences were ”Identity” by Milja Hukari and ”Nimeton” (nameless) by Mira Rauhalinna.”
(H-P hugging the book and a big picture of the book cover that has three girls having a foodfight but with art supplies.) ”If you get this comic from somewhere I recommend reading it!” ”I’m pretty happy myself now that I own the book.”
PS! Menkää muuten lukemaan yhä mun The Immortal Nerd sarjakuvaa! Sitä on netissä jo VIISI lukua!
>>LINKKI TÄSSÄ THE IMMORTAL NERDIIN!<<
2 vastausta - “Muurlan sarjakuvaa!”
H-P Muualla netissä:
Ota yhteyttä:
Kategoriat
- Arvostelut
- Ilmoitusluontoista asiaa
- Kuvapäivis
- Liikkuvaa kuvaa
- Propagandaa
- Sarjakuvat
- Translated comics
- Tutoriaalit
- Valokuvia
- Vierailevia tähtiä
- Yleinen
Arkistot
- kesäkuu 2017 (1)
- toukokuu 2017 (1)
- huhtikuu 2017 (1)
- elokuu 2016 (1)
- kesäkuu 2016 (1)
- toukokuu 2016 (2)
- huhtikuu 2016 (1)
- maaliskuu 2016 (3)
- helmikuu 2016 (2)
- marraskuu 2015 (3)
- lokakuu 2015 (1)
- syyskuu 2015 (2)
- elokuu 2015 (1)
- heinäkuu 2015 (2)
- kesäkuu 2015 (5)
- toukokuu 2015 (3)
- huhtikuu 2015 (1)
- maaliskuu 2015 (1)
- helmikuu 2015 (1)
- tammikuu 2015 (4)
- joulukuu 2014 (1)
- marraskuu 2014 (1)
- lokakuu 2014 (3)
- syyskuu 2014 (8)
- elokuu 2014 (3)
- heinäkuu 2014 (4)
- kesäkuu 2014 (5)
- huhtikuu 2014 (7)
- maaliskuu 2014 (3)
- helmikuu 2014 (5)
- tammikuu 2014 (13)
- joulukuu 2013 (1)
- lokakuu 2013 (1)
- syyskuu 2013 (3)
- elokuu 2013 (1)
- heinäkuu 2013 (1)
- kesäkuu 2013 (3)
- toukokuu 2013 (3)
- huhtikuu 2013 (3)
- maaliskuu 2013 (4)
- helmikuu 2013 (9)
- tammikuu 2013 (7)
- marraskuu 2012 (3)
- lokakuu 2012 (2)
- syyskuu 2012 (5)
- elokuu 2012 (4)
- toukokuu 2012 (2)
- helmikuu 2012 (1)
30.06.2015 - 12:13
Hei,
Tapasimme Lepakkoluolan julkistustilaisuudessa ja juttelimme silloin sekalaista. Kerroin että olemme käynnistäneet sarjakuvafirman. Vuoden aikana ovat hommat edenneet ja meillä on jo tuotantoa kasassa neljän pitkän tarinan verran. Emme ole vielä varsinaisesti julkistaneet kuluttajamarkkinoilla, kohta aloitamme.
Keskustelimme juuri eilen käsikirjoituksen merkityksestä ja suhteesta piirrokseen. Tästä ei liene absoluuttista totuutta, oma näkemykseni on, että sarjakuvassa olennaisinta on tarina, jota kerrotaan. Ei välttämättä teksti, vaan juoni joka etenee jostain jonnekin. Ja jos piirretään strippiä isompaa kokonaisuutta, tätä tarinaa ei kannata pitää päässä, vaan kirjoittaa ylös. Joten tarvitaan käsikirjoitus.
Eli käytännössä päädytään juuri tuohon mihin yllä viittaat, ensin pitää laatia sarjakuvalle käsikirjoitus ja pohtia mitä halutaan kertoa ja miten (muistaen että on aina parempi näyttää kuin kertoa, ”show, don’t tell”). Sitten kun käsikirjoitus on hinkattu kohdalleen, se piirretään. Toki on taitureita, jotka pystyvät tekemään juttua suoraan päästään, mutta he lienevät poikkeuksia.
Muistelen myös julkistustilaisuudesta kuinka erään työparin piirtäjä kertoi nauttineensa, kun sai valmiin käsikirjoituksen ja pystyi keskittymään pelkkään piirtämiseen.
Tämä nyt aloittavan sarjakuvantekijän mielipiteenä. Itse en piirrä, olen kirjoittanut itse yhden tarinan ja ollut mukana tekemässä puolta tusinaa muuta. Meillä on kehittymässä prosessi, jossa sarjakuvalla on yksi pääkirjoittaja, muut kommentoivat ja yrittävät etsiä puutteita (käsikirjoitus on halpa vaihe löytää tarinan virheet) ja sitten kun ollaan tyytyväisiä, annetaan teksti piirtäjälle ja iteroidaan uudestaan kuvan kanssa (Photoshop ja layerit on hieno juttu, piirtäjä tuo omia ideoita ja kuvan kanssa tarinaan keksitään pieniä vivahteita, niin että lopputulosta hienosäädetään vielä matkalla).
Timo Kiravuo
10.07.2015 - 19:04
Timo Kiravuo: Muistankin sut sieltä julkkareista! Ja totta turiset tuossa kommentissasi!